Näiden harjoitusten avulla saat enemmän irti seisomisesta

Sit Up

Vaihteletko työasentoasi korkeussäädettävän työpöydän ääressä? Seisotko usein? Hyvä. Kun teet töitä seisoen aktivoit lihaksia, parannat ryhtiä, harjoitat tasapainoa ja parannat verenkiertoa.

Näiden kolmen harjoituksen avulla saat vielä enemmän irti korkeussäädettävästä työpöydästäsi.

Harjoitus 1: Seiso yhdellä jalalla

Kun seisot työpöytäsi ääressa, voit haastaa tasapainoasi seisomalla yhdellä jalalla. Nosta jalka ja anna jalan levätä toisen jalan polven takana. Seiso niin kauan kun tuntuu mukavalta ja vaihda sitten jalkaa. Ota vaikka tavaksi seisoa yhdellä jalalla kun teet tietyn työtehtävän kuten tarkistat sähköpostit tai vastaat puhelimeen.

Tässä harjoituksessa pohjelihakset tekevät töitä. Lisäksi vatsalihakset pitävät yllä tasapainoa. Näin verenkierto ja hapen virtaus aivoihin paranevat.

Harjoitus 2: Seiso varpailla

Toinen tapa hyötyä seisomisesta enemmän on seisoa varpailla. Aloita ottamalla tukea pöydän kannesta. Tee sitten 10-20 nousua varpaille samalla kun jatkat normaalia työskentelyä. Seiso varpailla viisi sekuntia ennen kun laskeudut hitaasti ja hallitusti kantapäille takaisin. Lepää hetki ja jatka.

Tässä harjoituksessa pohjelihakset tekevät töitä ja verenkierto tehostuu entisestään.

Harjoitus 3: Heiluta jalkaa

Ovatko lonkat jäykät? Jäykät lonkat ovat merkki siitä, että on istunut liian kauan tai paljon. Kun heilutat jalkaa eteen ja taakse, aktivoit lonkkaa. Heiluta jalkaa eteenpäin tai sivulle 10-20 kertaa ja vaihda sitten jalkaa.

Tämä harjoitus estää ja parantaa lonkan jäykistymistä sekä antaa lisäenergiaa.

Aihesanat: ergonomia, seisomatyö, vaihteleva työasento, työhyvinvointi, korkeussäädettävä työpöytä, sähköpöytä